Przyczepy (Naczepy)


Każdy samochód ciężarowy (ciężarówka lub zestaw ciągnik siodłowy-naczepa) wyposażony w dyszel pociągowy może zostać przedłużony przez doczepienie przyczepy bądź naczepy. Często używanym w samochodach ciężarowych systemem sprzęgającym jest sprzężenie dyszlowe ze sworzniem oraz szczęką. Na tylnej poprzecznicy ramy podwozia montowana jest szczęka do doczepiania ciągnionego pojazdu (przyczepy). Sprzężenie ze sworzniem i szczęką można ustawić tak, by nastąpiło zatrzaśnięcie dyszla ciągnionego pojazdu.  Po zatrzaśnięciu sworzeń sprzęgu zapada w ucho dyszla i zostaje w ten sposób zabezpieczony.  Jako nazwy sprzężeń ze sworzniem i szczęką często używa się nazw ich marki. Zamiast określania ich mianem sprzężenia ze sworzniem i szczęką, mówi się Rockinger, Jost lub VBG.  Innym sposobem dodania pojazdu do samochodu ciężarowego jest sprzężenie go z naczepą. Do sprzęgania naczepy używane jest siodło.

Używanie przyczep lub naczep pozwala oczywiście uzyskać bardzo dużo przestrzeni ładunkowej. Nie można jednak doczepiać pojazdów bez ograniczeń. W UE łączna długość zespołu pojazdów nie może przekraczać 18,75 m. Są jednak wyjątki od tej reguły.  W niektórych krajach dozwolone są pojazdy EcoCombi, zwane w Holandii też LZV (czyli Dłuższe i Cięższe Zestawy Pojazdów Ciężarowych).

 

 


 
Kleyn Trucks on Facebook Kleyn Trucks on Twitter Kleyn Trucks on Google+ Kleyn Trucks on YouTube Kleyn Trucks on Pinterest Kleyn Trucks on LinkedIn